Snabb leverans, såklartFri frakt vid recept eller köp över 199krSchyssta priser och erbjudanden
Allergi
Baby & barn
Djur
Elektronik
Förkylning
Hjälpmedel & säkerhet
Hudvård
Hushåll
Hårvård
Intimvård
Mage & tarm
Mat & dryck
Munvård
Presenter
Sex & lust
Sluta röka
Smink
Sår, bett & stick
Träning
Viktkontroll
Vitaminer & kosttillskott
Välmående
Värk & feber
Ögon & öron

Fri frakt vid recept eller köp över 199kr

Förebygg värk i knän och fotleder – innan den slår till

Många behandlar värk i fotleder och knän när den redan slagit till. Men du behöver inte ha det så – behandla innan du får ont istället. Genom att förebygga värk kan du slippa den helt och hållet, kan du tänka dig?

Här läser du mer om hur du ligger steget före värken.

Värk i fotleder och knän

Det finns många orsaker till värk i fotleder och knän. Felbelastningar och överansträngningar är vanligast. Även tidigare skador kan leda till värk i fötter och knän längre fram. Ibland kan värken vara långvarig eller återkommande. Oavsett hur värken ser ut gör den vardagen jobbigare. Den kan även vara ett hinder för träning och annan fysisk aktivitet.

Varför förebygga värk?

Genom att förebygga värk sätter du stopp för smärtan innan den uppstår. Du slipper smärtan, och om du har en skada sedan tidigare minskar du även risken för att skada dig ige. Dessutom kan det göra att du undviker att drabbas av långvarig värk. Visst vore det skönt att slippa ha ont?

forebygg värk

Förebygg värk i 3 enkla steg

Fysisk aktivitet, värme och stöd är tre bra sätt att förebygga värk.

1

Fysisk aktivitet och träning

Ett bra sätt att förebygga värk i fotleder och knän är att vara fysiskt aktiv. Fysisk aktivitet förebygger både långvarig och kortvarig smärta. Tänk på att ditt val av skor, både tränings- och vardagsskor, kan påverka dina knän och fötter. Det är också viktigt att hitta en lagom hög belastningsnivå så att din träning inte orsakar skador.

 

2

Värme

Värme, till exempel från en värmedyna eller vetekudde, kan hjälpa mot smärtan och få ner svullnaden. Cirkulationen ökar nämligen då och gör att musklerna slappnar av. Det finns även skydd som ger extra värme och på så sätt motverkar smärta och instabilitet.

3

Stöd och stabilitet

Träning och värme hjälper, men det är också viktigt med stöd och stabilitet. Genom att ge rätt ledstöd till bland annat fotleder och knän belastar du dem på ett skonsammare sätt – extra viktigt om du tränar. Då minskar risken för skador och överbelastning.

VoltActive förebygger värk genom stöd och stabilitet

VoltActive är spotskydd och ledstöd i form av knä- och fotledsstöd som är anpassade för att förebygga skador och hålla dig i rörelse. VoltActives produkter är utformade för att lindra smärta, stabilisera och öka rörligheten i leder. Produkterna är gjorda i ett elastiskt material som anpassas efter dina leder och är snällt mot huden (inget neoprene eller latex). De passar särskilt bra för dig som har ledvärk, låg rörlighet eller svullnader i fotleder eller knän.


Ont i knän och leder? Såhär förebygger du ledvärk 


Hur fungerar VoltActive?

Sportskydden och ledstöden innehåller en pad av mjuk men stabil Technogel®. Paden lindrar ledvärk och stabiliserar leden, både till vardags och vid träning. VoltActives produkter ger dig det stöd du behöver och är bekväma – de glider inte av eller sitter konstigt. Stöden har nämligen en anti-glidyta på insidan och materialet hindrar fukt och värme. 

Inte nog med att VoltActive förebygger värk, de motverkar och förebygger också att du skadar dig igen.

När kan du använda VoltActive?

VoltActive används framför allt vid:

  • Skadade leder
  • Skadebenägna leder
  • Leder med nedsatt rörlighet

Stöden går även att använda vid inflammation, svullnad och instabilitet. Dessutom hjälper det vid fibromyalgi, tendinit (seninflammation), ledeffusion (galla) och stukningar.

Publicerad:22 oktober 2021

Den här artikeln är ett samarbete med VoltActive.