Nätapoteket som gör det lätt att levaKvick leverans & fri frakt över 199krSchyssta priser, såklart

Ont i ryggen? 4 tips på hur du lindrar ryggvärk

Ont i ryggen är aldrig kul. Men det finns några knep för hur du lindrar din ryggvärk. Som fysisk aktivitet – både när ryggvärken är framme eller i förebyggande syfte.

Här är varför du får ont i ryggen – och hur du behandlar din ryggvärk.

5 vanliga typer av ryggvärk

Det finns många olika typer av ryggvärk. Det kan uppstå i olika delar av ryggen och av helt olika orsaker. Här är några vanliga exempel på ryggvärk.

1

Ont i bröstryggen

Det är vanligt med smärtor i det som kallas bröstryggen (mellan skulderbladen). När värken sitter i bröstryggen handlar det ofta om muskelspänningar.

Ibland sprider sig också smärtan i bröstryggen till nacken och axlarna.

2

Ryggvärk i ländryggen

Det är vanligt att ha ont i den nedre delen av ryggen (ländryggen). Så pass vanligt att det brukar kallas för “vanlig ryggvärk” .

Många får ont i ländryggen i samband med lyft eller vridningar. Ibland växer också smärtan över tid.

3

Ryggskott

Ryggskott kan göra fruktansvärt ont, det vet du som har haft det.

Ryggskott kommer av överbelastning. Ofta handlar det om att du rört eller belastat ryggen på ett nytt eller annorlunda sätt. Men det kan också vara rörelser du brukar göra, fast i större mängd än vanligt. Så uppstår en inflammation eller irritation, och nervsystemet reagerar genom kramper.

4

Spända muskler i ryggen

Musklerna i ryggen reagerar på värkSmärtan gör att musklerna blir spända och börjar krampa, vilket leder till att du får ännu mer ont i ryggen. En klassisk ond spiral.

5

Inflammation i ryggen

En inflammation i ryggan kan exempelvis vara en inflammerad ischiasnerv eller inflammerade muskler. Även ryggskott är kopplat till inflammation. Resultatet är ryggvärk.

Varför får jag ont i ryggen? 

Ibland är det svårt att peka ut orsaken till ryggvärk. Men det finns några typiska exempel som bidrar till ont i ryggen:

  • Tunga lyft med fel teknik
  • Dålig arbetsställning
  • Diskbråck 
  • Kotkompression
  • Andra bakomliggande sjukdomar

Ålder kan också påverka din ryggvärk 

Generellt ökar risken att få ont i ryggen när du blir äldre. Ryggraden förändras; brosk, kotor och diskar fungerar inte lika bra som de en gång gjorde. Dessutom gör åldrade muskler eller leder att du får ont i ryggen.

ont i ryggen

Hur behandlar jag min ryggvärk? 

Vid tillfällig smärta finns värktabletter mot ryggvärk. Vid kraftig smärta gör du bäst i att gå till din läkare för hjälp.

Rörelse är bra för din ryggvärk

När du har ont i ryggen behöver du försöka röra på dig. Det är kanske det sista du vill göra, men är du sängliggande försvagas musklerna. Det gör att återhämtningen tar längre tid. Om du klarar av det, försök att promenera. Det kommer hjälpa dig.

4 tips som förebygger och lindrar din ryggvärk

1

Träning är bra, så länge det inte ökar smärtan.

Undvik dock tunga lyft. Särskilt i sidled eller om du är osäker på din lyftteknik.

2

Se över din arbetsställning.

Om du jobbar på kontor är det bra att ha ett höj- och sänkbart bord till exempel.

3

Det är alltid bra att gå till en fysioterapeut.

Då lär du dig övningar och får hjälp med att förbättra din hållning.

4

Värme är skönt vid ryggvärk.

Många som ofta har ont i ryggen använder tens eller en vetekudde. Även kyla hjälper för vissa.

När är det läge att söka vård?

Om din ryggvärk inte går över av sig själv inom två veckor är det dags att söka vård. Det eller om du har svåra besvär av din smärta i ryggen. Ring till 1177 Vårdguiden och beskriv dina symtom så får du bra vägledning.

Publicerad:12 mars 2021

Granskad av: Michaela Skog, farmaceut, michaela.skog@apohem.se

Allergi
Baby & barn
Djur
Elektronik
Förkylning
Hjälpmedel & säkerhet
Hudvård
Hushåll
Hårvård
Intimvård
Mage & tarm
Mat & dryck
Munvård
Presenter
Sex & lust
Sluta röka
Smink
Sår, bett & stick
Träning
Viktkontroll
Vitaminer & kosttillskott
Välmående
Värk & feber
Ögon & öron

Hämta ut recept? Då är det fri frakt!