Snabb leverans, såklartFri frakt vid recept eller köp över 199krSchyssta priser och erbjudanden
Allergi
Baby & barn
Djur
Elektronik
Förkylning
Hjälpmedel & säkerhet
Hudvård
Hushåll
Hårvård
Intimvård
Mage & tarm
Mat & dryck
Munvård
Presenter
Sex & lust
Sluta röka
Smink
Sår, bett & stick
Träning
Viktkontroll
Vitaminer & kosttillskott
Välmående
Värk & feber
Ögon & öron

Fri frakt vid recept eller köp över 199kr

Svårt att sova? 10 tips för att somna snabbare

Få saker är väl värre än att vrida och vända sig i sängen för att det inte går att sova. Men att ha svårt att sova är vanligt – och heller ingen fara om det händer nån gång ibland. Det gör det dock inte mindre frusterande att ligga där sömnlös. Som tur är finns det en del du kan göra själv för att kunna sova.

Här tar du del av 10 knep för att somna snabbare och lättare!

Den här artikeln berör kosttillskott.
Kosttillskott bör inte ersätta en varierad kost och en hälsosam livsstil.


Sömnen är viktig för återhämtningen

Sömnen är viktig för en rad funktioner i din kropp och hur du mår under dagen. Det är framförallt då din kropp och hjärna återhämtar sig. Sovit dåligt? Ingen panik. Kroppen är så smart att den återhämtar sig genom att sova djupare nästa natt!


Därför är det så viktigt med sömn


Finns fler sätt att återhämta dig vid sömnlöshet

Du kan ta igen sömn genom att ta en tupplur under dagen. Men innan du slumrar till – en nap inte får vara längre än 30 minuter. Tuppluren får heller inte vara för nära inpå nattsömnen, då är det lika bra att gå och lägga dig för att sova en hel natt.

Sovit dåligt? Då är pauser under dagen extra viktigt

Sömn är inte enda sättet att få vila. Du kan bland annat återhämta dig genom att ta pauser under dagen, som att vara ute i naturen och/eller röra på dig. När du regelbundet tar pauser under dagen blir du också bättre på att varva ner och somnar bättre på kvällen. Underskatta aldrig en lunchpromenad!

10 tips för dig som har svårt att sova och BARA vill somna

1

Varva ner i god tid före läggdags

Se till att komma ner i varv innan du lägger dig i sängen. Det kan vara en lugn prommis, en bra bok eller rogivande kvällssyssla. Gör det gärna varje kväll för att få rutin på det! Ett bad eller en varm dusch brukar också fungera eftersom det får temperaturen att sjunka och gör dig sömnig. Oxytocinet utsöndras också av det!

2

Ät lite kvällsfika

Lite kvällsfika och kanske en varm kopp te (örtte eller annat rogivande!) innan du lägger dig kan hjälpa dig somna. Det krävs nämligen energi för att somna! Men ät inte för mycket, då får det motsatt effekt för att magen måste jobba så hårt.

3

Prova djupandning och avslappningsövningar

Avslappningsövningar och att fokusera på din andning hjälper dig komma ner i varv och somna snabbare. Om det känns svårt, lägg några minuter där du bara fokuserar på andningen. Följ dina andetag hela vägen in och ut. Andas så att magen höjer sig när du andas in. Läs mer om andning och få andningsövning för att stressa ner.

4

Fysisk närhet och beröring är effektivt för sömnen

Det ökar utsöndringen av oxytocin (lugn och ro-hormonet) så att du blir så där luuugn och harmonisk. Läs mer om närhet, mående och relationer.

5

Lyssna på lugn och avslappnande musik

Prova den här sovlistan på Spotify!

6

Sov svalt, helst runt 14-18 grader

Brr, låter det kallt? Förklaringen finns i din naturliga kroppstemperatur – den går ner när du sover. Om du lägger dig i ett kallt sovrum skyndar du på processen och somnar snabbare. 

7

Ha det mörkt och tyst i sovrummet

Använd ögonmask om det är för ljust och/eller öronproppar om du störs av ljud eller snarkningar.

8

Var snäll mot dig själv och få inte panik om du har svårt att somna 

Det är ingen fara att sova dåligt ibland – kroppen tar igen förlorad sömn genom att sova djupare nästa natt. Sömn är faktiskt ingen prestation!

9

Går det verkligen inte att sova? Kliv upp ur sängen

Gör något lugnande (i dämpat ljus) en stund, som att läsa en bok. Lägg dig igen när du börjar känna dig trött.

10

Stressad eller grubblar över något? Skriv ner det!

Genom att skriva ner dina tankar blir det lättare att släppa det för stunden och få ro till att sova.

Kosttillskott bör inte ersätta en varierad kost och en hälsosam livsstil.


Den här artikeln berör kosttillskott. Rekommenderad daglig dos bör inte överskridas. Kosttillskott bör inte ersätta en varierad kost och en hälsosam livsstil. Förvaras utom räckhåll för små barn.

Av:Isabelle Lindblad, Digital redaktör, isabelle.lindblad@apohem.se
Publicerad:16 november 2021

Läs Folkhälsans sömntips för fler goda råd.

Det här är den andra artikeln i en artikelserie om sömn. Läs även varför sömnen är viktig, hur du hittar din dygnsrytm och vad du kan göra om vill sova bättre.