Nätapoteket som gör det lätt att levaKvick leverans & fri frakt över 199krSchyssta priser, såklart
  • Tips & råd
  • Livsstil
  • Corona = mer alkohol? 3 saker att vara uppmärksam på när det gäller alkohol

Corona = mer alkohol? 3 saker att vara uppmärksam på när det gäller alkohol

Många dricker mer och oftare under helger och semestrar. Sedan återgår alkoholkonsumtionen till det normala så snart vardagen är tillbaka. Men vad händer i tider av coronavirus, när gränsen mellan fritid och jobb är otydlig? Eller när det börjar vara lite för mycket vin på vardagar? 

Här är några situationer att hålla koll på när det gäller ditt och andras drickande, enligt psykologerna Mattias Lundberg och Johan Waara.

Namn:Johan Waara
Bor:Uppsala och Lomma
Gör:Psykolog, universitetslärare och föreläsare

Läs mer om Johan på johanwaara.se

Namn:Mattias Lundberg
Bor:Umeå
Gör:Psykolog, Docent i psykologi och författare

Läs mer om Mattias på mattiaslundberg.se

Det flesta dricker måttligt, men långt ifrån alla

8 av 10 vuxna dricker alkohol i Sverige. De flesta gör det också med måtta. Samtidigt har ungefär en femtedel av befolkningen 16–84 år ett riskbruk av alkohol, där de riskerar att ta skada, fysiskt, psykiskt eller socialt av deras alkoholkonsumtion. Det menar IQ.

Vad är för mycket eller för ofta när det gäller alkohol?

Alla reagerar olika på alkohol och är olika känsliga för det. Därför går det inte att sätta en exakt gräns för vad som är att dricka för mycket eller för ofta.

Det som går att säga är åtminstone att du dricker för mycket om du mår dåligt, får problem eller ditt liv påverkas för mycket av alkoholen.

Få en överblick över hur mycket du dricker

Ett sätt att få en bättre överblick över din alkoholkonsumtion är att räkna dagar som du dricker, samt antalet glas. Det ger en fingervisning om hur ofta och hur mycket du faktiskt dricker. 

Dricker du till exempel fler än 9 glas som kvinna i veckan eller fler än 14 glas som man per vecka, är du i riskzonen enligt IQ

Alkohol och corona

Det finns många som tycker att hemarbete och att själv få styra sin tid är en förbättring mot tidigare. Vissa ser också i det ”nya fria” större möjligheter att ta ett glas oftare än tidigare, av olika orsaker. Och det är svårt att hålla koll på när många inte ses lika ofta.


Så hanterar du tristess, isolering och ensamhet


alkohol

3 saker att vara uppmärksam på när det gäller alkohol

1

Socialdrickandet

Det finns en viss förväntan att dricka alkohol i sociala sammanhang eller för att fira. Och att ta ett socialt glas med sin partner, kollega eller en vän behöver inte vara något problem. Men det är viktigt att hålla koll på att det inte blir för mycket, varken för dig eller din vän.

Särskilt i coronatider är det lätt att falla dit – plötsligt har du och din partner druckit flera dagar i rad "för att ni kan".

2

Ensamdrickandet

Lever du ofrivilligt ensam kan drickandet riskera att fungera som ett slags substitut. När tristessen och ensamheten gör sig påmind, kan ett glas vin göra att det inte känns fullt lika ensamt. Med den logiken har du snart anledning att dricka varje dag.

Håll koll på detta, särskilt i tider av coronavirus när fler jobbar hemifrån i sin ensamhet!

3

Nedstämhetsdrickandet

För den som är nedstämd fungerar drickandet som en slags självmedicinering – livet känns så mycket bättre under ruset. Detta är ett beteende som också kan vara särskilt svårt att ta sig ur.

Om du känner någon som varit med om något jobbigt på senaste, som kanske till följd av pandemin förlorat någon, blivit varslad, uppsagd eller förlorat sitt företag, håll lite extra uppsikt.


Ångest? Psykologerna svarar på frågor kring psykisk ohälsa


Det finns bra hjälp att få vid alkoholproblem

Har du svårt att reglera hur mycket och ofta du dricker, finns det bra stöd och hjälp att få. Det är också viktigt att försöka hjälpa varandra att observera och notera varandras drickande. Allt för att hitta en en rimlig och hanterbar nivå.

Hjälp! Hur prata personen om alkohol?

Det är svårt att kommunicera med någon som dricker för mycket, då personen oftast inte vill prata om det eller kännas vid det. Gå därför fram försiktigt och hitta en väg in i samtalet kring drickandet.

Av:Johan Waara, Psykolog, universitetslärare och föreläsare och Mattias Lundberg, Psykolog, Docent i psykologi och författare
Publicerad:25 mars 2021

Den här artikeln är ett samarbete.

Allergi
Baby & barn
Djur
Elektronik
Förkylning
Hjälpmedel & säkerhet
Hudvård
Hushåll
Hårvård
Intimvård
Mage & tarm
Mat & dryck
Munvård
Presenter
Sex & lust
Sluta röka
Smink
Sår, bett & stick
Träning
Viktkontroll
Vitaminer & kosttillskott
Välmående
Värk & feber
Ögon & öron

Hämta ut recept? Då är det fri frakt!