Alltid fri frakt vid recept
Snabb leverans & fri frakt över 249kr

Mer alkohol än vanligt? 3 saker att vara uppmärksam på

Många dricker mer och oftare under helger och semestrar. Sedan återgår alkoholkonsumtionen till det normala så snart vardagen är tillbaka. Men vad händer i tider av coronavirus, när gränsen mellan fritid och jobb är otydlig? Eller när det börjar bli lite för mycket vin på vardagar? 

Här är några situationer att hålla koll på när det gäller ditt och andras drickande, enligt psykologerna Mattias Lundberg och Johan Waara.

Namn:Johan Waara
Bor:Uppsala och Lomma
Gör:Psykolog, universitetslärare och föreläsare

Läs mer om Johan på johanwaara.se

Namn:Mattias Lundberg
Bor:Umeå
Gör:Psykolog, Docent i psykologi och författare

Läs mer om Mattias på mattiaslundberg.se

Det flesta dricker måttligt, men långt ifrån alla

8 av 10 vuxna dricker alkohol i Sverige. De flesta gör det också med måtta. Samtidigt har ungefär en femtedel av befolkningen 16–84 år ett riskbruk av alkohol, där de riskerar att ta skada, fysiskt, psykiskt eller socialt av deras alkoholkonsumtion. Det menar IQ.

Vad är för mycket eller för ofta när det gäller alkohol?

Alla reagerar olika på alkohol och är olika känsliga för det. Därför går det inte att sätta en exakt gräns för vad som är att dricka för mycket eller för ofta.

Det som går att säga är åtminstone att du dricker för mycket om du mår dåligt, får problem eller ditt liv påverkas för mycket av alkoholen.

Få en överblick över hur mycket du dricker

Ett sätt att få en bättre överblick över din alkoholkonsumtion är att räkna dagar som du dricker, samt antalet glas. Det ger en fingervisning om hur ofta och hur mycket du faktiskt dricker. 

Dricker du till exempel fler än 9 glas som kvinna i veckan eller fler än 14 glas som man per vecka, är du i riskzonen enligt IQ

Alkohol och corona

Det finns många som tycker att hemarbete och att själv få styra sin tid är en förbättring mot tidigare. Vissa ser också i det ”nya fria” större möjligheter att ta ett glas oftare än tidigare, av olika orsaker. Och det är svårt att hålla koll på när många inte ses lika ofta.


Så hanterar du tristess, isolering och ensamhet


alkohol

3 saker att vara uppmärksam på när det gäller alkohol


Ångest? Psykologerna svarar på frågor kring psykisk ohälsa


Orolig för någon annans drickande?

Det är svårt att kommunicera med någon som dricker för mycket, då personen oftast inte vill prata om det eller kännas vid det. Gå därför fram försiktigt och hitta en väg in i samtalet kring drickandet.

Det finns bra hjälp att få vid alkoholproblem

Har du svårt att reglera hur mycket och ofta du dricker, finns det bra stöd och hjälp att få. Det är också viktigt att försöka hjälpa varandra att observera och notera varandras drickande. Allt för att hitta en en rimlig och hanterbar nivå.

Av:Johan Waara, Psykolog, universitetslärare och föreläsare och Mattias Lundberg, Psykolog, Docent i psykologi och författare
Publicerad:25 mars 2021

Den här artikeln är ett samarbete.