✓ Fri frakt över 299 kr och vid recept
Sömn & återhämtning

Stressad och svårt att sova? 6 tips för att hitta inre lugn!

Artikeln är ett kommersiellt samarbete med GLYC. Den här artikeln berör kosttillskott. Rekommenderad daglig dos bör inte överskridas. Kosttillskott bör inte ersätta en varierad kost och en hälsosam livsstil.

Du har lagt dig för kvällen, blundar och vips så far tankarna iväg…Du vrider och vänder på dig i hopp om att somna, och nästa gång du tittar på klockan är det knappa 4 timmar kvar tills det är dags att gå upp…panik! Att känna sig stressad och ha svårt att sova händer oss alla då och då, och det kan kännas riktigt jobbigt! Som tur är finns det knep att ta till för att bryta den onda spiralen av stress och dålig sömn – här är 6 tips för att hitta inre lugn (och minska stressen!).

Stress och sömn, hur hänger det ihop?

Sömn behövs för att kroppen och hjärnan ska få vila, bearbeta intryck och återhämta sig. När du får tillräckligt med sömn och återhämtning under natten, klarar du lättare av stress och påfrestningar under dagen. För lite sömn kan istället göra det svårare att hantera stress, och det i sin tur kan göra att du får svårare att sova – och så var den onda spiralen igång!

Att då och då ha en natt med för lite eller ingen sömn alls kan vara riktigt jobbigt, men det är inte skadligt i sig, och du behöver sällan oroa dig. Sover du däremot för lite under en längre period och har sömnsvårigheter som gör att du fungerar sämre i din vardag, kan du behöva hjälp. Kontakta vården för att få vidare hjälp och stöd.

Positiv stress och negativ stress, vad är skillnaden?

Det finns två olika sorters stress – positiv stress och negativ stress. Så vad är då skillnaden? Jo positiv stress är den stress som kroppen är rustad för att kunna hantera, det är när stressen blir långvarig utan att du får möjlighet till att återhämta dig som negativ stress uppstår.

GLYC Positive Mood & Positive Sleep

Att må bra och sova gott är en förutsättning för ett hållbart liv. Varumärket GLYC inspireras av den rena kraften hos naturen. GLYC Positive Mood är framtagen för en balanserad och positiv vardag, och GLYC Positive Sleep är framtagen för en god natts sömn.

GLYCs produkter innehåller en unik sammansättning av naturliga ingredienser – som vallmo, citronmeliss och saffran i GLYC Positive Sleep, och schisandra, saffran och vitamin D i GLYC Positive Mood. Båda tillskotten innehåller dessutom magnesium, som bidrar till att minska trötthet och utmattning, till normal energiomsättning och till normal psykologisk funktion.

För en balanserad och positiv vardag

GLYC Positive Mood 40 tabletter

  • Kosttillskott med saffran, schisandra, D-vitamin, magnesium och B-vitaminer
  • Framtaget för en balanserad och positiv vardag
  • En tablett per dag
GLYC Positive Mood 40 tabletter

GLYC

Finns i lager
339 kr 

Till dig som eftersträvar en balanserad och positiv vardag med känslomässig balans och avslappning. GLYC Positive Mood är speciellt framtaget för att bevara en positiv sinnesstämning och en känslomässig balans.

För en god natts sömn

GLYC Positive Sleep 40 tabletter

  • Innehåller extrakt av vallmo, saffran och citronmeliss, magnesium och vitamin B6
  • Kosttillskott framtaget för en god natts sömn
  • En tablett 1-2 timmar innan sänggående 
GLYC Positive Sleep 40 tabletter

GLYC

Finns i lager
339 kr 

God sömnkvalitet skapar förutsättningar för såväl fysiskt som emotionellt välbefinnande. I GLYC Positive Sleep används naturens aktiva substanser för en avslappnad, vilsam och hälsosam sömn.

6 tips för att hitta inre lugn (och minska stressen!)

Så vad kan man då göra själv för att hålla stressen i schack? Här följer sex tips på hur du kan hitta inre lugn och minska stressen, då kommer den goda nattsömnen ofta på köpet!

1.Ta reda på vad som stressar dig

Att fundera över vad som stressar dig och skriva ner det är ett bra sätt för att få bättre överblick och koll på vad det är som gör att du känner stress. Då blir det också enklare att prioritera och ta tillbaka kontrollen.

2.Avslappningsövningar

Avslappningsövningar, yoga och mindfulness kan vara ett sätt för att komma ner i varv, hejda stressande tankar och minska oro. Att öva avslappning innan du ska sova är också ett bra sätt för att komma ner i varv och hitta lugnet.

3.Ta en paus från mobiltelefonen

Blir du ständigt påmind om mobiltelefonen och vad som händer i sociala medier? Eller plingar mejlen stup i kvarten? Det är lätt att bli stressad av att alltid vara tillgänglig och uppkopplad. Ta en paus från din mobiltelefon, sociala medier och stäng av push-notiser när du behöver, speciellt kvällstid och innan läggdags.

4.Rör på dig!

När du är stressad är det lätt att prioritera bort fysisk aktivitet, men det är ofta då du behöver det som mest. Genom att röra på dig blir du stark både fysiskt och psykiskt. Fysisk aktivitet gör oftast så att du sover bättre också – trippelt bra! Snöra på dig skorna och ge dig ut på en härlig skogspromenad i friska luften!

5.Vistas i naturen

Att vistas i naturen bjuder in till flera hälsofrämjande aktiviteter! Både fysisk aktivitet som vandring, löpning, cykling, bad i sjöar och hav, men också möjlighet till avkoppling och återhämtning i naturens stillhet. Natur- och friluftsliv kan dels förbättra vår kognitiva utveckling och förmåga, men också öka koncentrationen och vår förmåga att återhämta oss och hantera stress.

6.Sov och ät på regelbundna tider

För att hjärnan och kroppen ska fungera bra och kunna hantera stress, behöver du sova och äta på ungefär samma tider varje dag. Genom att äta hälsosamt och varierat får du även i dig näring, vitaminer, mineraler och antioxidanter som kroppen och knoppen behöver för att må bra, ha ork och energi. Vid behov finns även kosttillskott med vitaminer och mineraler.

Om GLYC

Varumärket GLYC hämtar inspiration från den rena kraften hos naturen. Genom effektiva och noga utvalda ämnen skapar GLYC förutsättningar för ett aktivt och hållbart liv. GLYCs produkter är specifikt utvecklade för dina olika behov, med premiumkvalité och en unik kombination av ingredienser, som är ett fint komplement till den dagliga kosthållningen.