Nätapoteket som gör det lätt att levaKvick leverans & fri frakt över 199krSchyssta priser, såklart

Så andas du dig hälsosam (tips på andningsövningar!)

Andas in, andas ut. Hur du andas är kanske något du sällan tänker på. Det är så fundamentalt och sker hela tiden utan att du märker det. Och så måste det vara. Att jämt tänka på andningen hade aldrig gått. Då skulle du inte tänka på annat.

Men att använda andningen som verktyg i stunder när du behöver energi, vill stressa ner, landa i stunden eller maxa din träning är underskattat – och väldigt effektivt.

Här läser du mer om vad andning faktiskt är plus får tips på två bra andningsövningar från stresspedagog och andningsinstruktör Annie Klingsdal. 

Varför andas jag? 

Syre behövs för att kroppen ska fungera. Inget syre, inget liv som talesättet säger. I korthet funkar det så att lungorna tar upp syre från luften du andas in, som sedan transporteras ut i din kropp. Kroppens celler tackar och tar emot, för att sen avge koldioxid. Eftersom cellerna slutar fungera om koldioxiden stannar för länge, skickas koldioxiden snabbt tillbaka till lungorna. Du andas ut. Och så börjar det om igen.

Det som är fascinerande med andningen är att det delvis styrs reflexmässigt, samtidigt som du kan påverka andningen med viljan. Det senare kallas "medveten andning" och är det du gör vid andningsövningar till exempel. 

Andas rätt, inte fel

När du är stressad andas du inte in lika mycket luft som vanligt. Andningen blir snabb, oregelbunden och ytlig. En kropp som inte får i sig tillräckligt med syre fungerar inte optimalt. Cellerna är ju beroende av syre. På kort sikt kan du bland annat få svårt att fokusera och tänka klart. Det är också i princip omöjligt att känna lugn samtidigt som du andas snabbt. På längre sikt är det rent hälsofarligt.

Andas djupt och ända ner i magen

Du mår därför bra av att använda hela din lungkapacitet och andas ända ner i magen. Det innebär att du andas in och ut genom näsan (med undantag för när du tränar förstås). Djupa, rytmiska och långsamma andetag som får magen att höjas och sänkas. När du andas djupt sjunker nämligen pulsen, blodtrycket och stressnivån. Kroppen får mer syre, immunförsvaret blir starkare och muskelspänningar släpper. Ahhh. 

Olika sätt att andas

För att bli bättre på att andas så där djupt och bra kan du ta hjälp av olika typer av andningsövningar. Annie Klingsdal, stresspedagog och andningsinstruktör på Svensk Friskvård & Stresshantering, förklarar att det finns en mängd olika andningstekniker. Andningen kan bland annat användas för att få energi, stressa ner eller lära känna dig själv och din kropp bättre. Att utöva längre sessioner av ”breathwork” har många långsiktiga hälsofördelar och gynnar både återhämtning och lungkapacitet. Det vill säga toppen om du tränar.

Annie tipsar om två riktigt enkla andningsövningar. Den ena hjälper dig varva ner och finna ro i stunder när livet springer på. Den andra ger dig energi och fokus när du behöver ladda upp inför något. 

Andningsövning när du vill stressa ner och få balans

Den här andningsövningen hjälper dig varva ner och finna ro i stunder när livet springer på.

1

Sätt dig tillrätta, med rak och samtidigt avspänd hållning (sänk axlarna!) 

2

Andas in i 5 sekunder

3

Andas ut i 5 sekunder 

Andas utan uppehåll i minst 5 minuter eller tills du känner att du landat och kommit ner i varv. 

Andningsövning när du vill få ny energi

Den här andningsövningen ger dig energi och fokus när du behöver ladda upp inför något, kanske inför ett träningspass eller ett viktigt möte.

1

Sätt dig tillrätta, med rak och samtidigt avspänd hållning (sänk axlarna!)

2

Andas in genom näsan med två snabba inandningar

3

Gör en snabb och kraftig utandning genom munnen

Fortsätt i cirka 1-2 minuter eller tills du känner dig laddad och full av energi igen. 

Av:Isabelle Lindblad, Digital redaktör, isabelle.lindblad@apohem.se
Publicerad:15 mars 2021

Hämta ut recept? Då är det fri frakt!