Snabb leverans, såklartFri frakt vid recept eller köp över 199krSchyssta priser och erbjudanden
Allergi
Baby & barn
Djur
Elektronik
Förkylning
Hjälpmedel & säkerhet
Hudvård
Hushåll
Hårvård
Intimvård
Mage & tarm
Mat & dryck
Munvård
Presenter
Sex & lust
Sluta röka
Smink
Sår, bett & stick
Träning
Viktkontroll
Vitaminer & kosttillskott
Välmående
Värk & feber
Ögon & öron

Fri frakt vid recept eller köp över 199kr

Vadå sleepless elite? Därför är det så viktigt med sömn

Det har blivit coolt att sova lite – åtminstone bland höjdarna. Även om vissa kan vara högpresterande supermänniskor med några få timmars sömn (Margaret Thatcher och Elon Musk för exempel), är det inga bra förebilder för oss vanliga dödliga.

Här är varför du ska prioritera att gå och lägga dig i tid ikväll. 

Varför sova? Återhämtningen!

Visst finns det dem som klarar sig på extremt lite sömn, men det rör sig om ytterst få. Sömn behövs för att du ska må bra – faktum är att det är bland det viktigaste du kan göra för din hälsa. När du sover reparerar kroppen sig själv, kan man säga. Det är då din kropp och hjärna varvar ner och återhämtar sig. Men att sova har inte bara att göra med dagen som varit, utan lika mycket om nästa dag. Sömnen påverkar alltså både hur du mår och hur det går. 

Vad händer i kroppen när jag sover?

När du sover sjunker blodtrycket, pulsen och kroppstemperaturen. Andetagen blir färre och musklerna avslappnade. I delar av hjärnan minskar aktiviteten. Minnen lagras och kunskap, intryck och känslor bearbetas. När du sover växlar också sömnen mellan olika faser: insomningsfasen, bassömnen, djupsömnen och drömsömnen (REM-sömn).

Det är i djupsömnen som kroppen återhämtar sig mest. Det är oftast det du behöver mer av om du sovit dåligt. 

7 anledningar till att prioritera sömnen

1

Du blir mer positiv gladare och piggare helt enkelt.

2

Du blir starkare och orkar mer.

3

Du blir bättre på att komma ihåg och lära dig nya saker.

4

Du har lättare för att fokusera och koncentrera dig.

5

Du blir mer stresstålig.

6

Du blir inte lika lätt nedstämd eller får ångest.

7

Du får ett starkare immunförsvar, med det ett bättre skydd mot sjukdomar.

Sömnbehovet olika hos olika personer

Vuxna behöver runt 6-9 timmar sömn. De flesta sover också sju timmar. En nyfödd behöver sova betydligt mer, runt 20 timmar. Därefter minskar sömnbehovet gradvis med åren, med undantag för tonåringar som behöver sova lite mer. I vissa perioder kanske du behöver sova mer än du brukar, till exempel under vintertid eller om du är sjuk. Sömnbehovet varierar också från person till person, och kan också bero på hur bra du sovit föregående natt.

Morgontrött inte ett tecken på lite sömn

Att du känner dig lite lätt överkörd på morgonen behöver inte betyda att du sover dåligt. Du avgör bäst hur väl du sovit efter hur du mår senare under dagen. Om du känner dig pigg och som att allt rullar i vardagen får du den sömn du behöver.

Några tecken på sömnbrist eller sömnproblem

  • Koncentrationssvårigheter
  • Sämre minne
  • Humörsvängningar
  • Du somnar så fort du får tillfälle, som i möten eller under en föreläsning.
  • Sover du dåligt äter du i regel också fler kalorier än om du sovit ut, vilket gör det svårare att behålla viktkontroll.

Om du haft sömnproblem i mer än fyra veckor och inte lyckats råda bot på det själv, vänd dig till närmaste vårdcentral. Inga men.

Tidvis sömnsvårigheter och sömnbrist ingen fara 

De flesta har någon gång haft svårt att sova. Det kan var stress eller oro, partnerns snarkningar, barn (med allt vad det innebär), skiftarbete eller nattsudd. Det är frustrerande att inte få sova, men någon gång ibland är ingen fara. Du kanske känner dig tröttare nästa dag, men värre än så är det inte.

Kroppen kan ta igen viss sömnbrist 

Kroppen är så fiffig att den kan ta igen sömnbrist nästa natt genom att gå snabbare in i djupsömnen. Sömnen anpassar sig alltså till viss del efter återhämtningsbehovet. Med det sagt, kroppen kan kompensera för någon enstaka gång men sällan i längden. Ibland kan den så kallade återhämtningssömnen dröja. Så se till att du går och lägger dig i tid. Ett tips är att ställa in en läggdagspåminnelse i telefonen!

Av:Isabelle Lindblad, Digital redaktör, isabelle.lindblad@apohem.se
Publicerad:16 november 2021

Det här är den första artikeln i en artikelserie om sömn. Läs även varför vad du kan göra vid svårt att sova, hur du hittar din dygnsytm eller bara om du vill sova bättre.