Nätapoteket som gör det lätt att levaKvick leverans & fri frakt över 199krSchyssta priser, såklart

Anti-stress-tips! Så motverkar och hanterar du stress

Stress ter sig på olika sätt för olika människor. Lite stress ibland är en sak, det är den långvariga stressen du vill motverka. Beroende på vilken sorts stress, inre eller yttre stress, finns det också olika sätt att hantera det.

Men det finns några generella råd som Maria Ergül, grundare av Vägra Väggen, alltid ger när det handlar om att motverka stress. Ta del av råden här!

Du kan motverka stress i vardagen – om du vet vad som stressar dig

Det viktigaste du kan göra för dig själv när du känner att du upplever stress i vardagen är att ta ett steg tillbaka och se över vad det är som stressar dig. Att identifiera stressorer i ditt liv ger dig förutsättningar för att hitta coping-strategier för att kunna hantera den.

Motverka stress genom gränssättning och självmedkänsla

Två effektiva metoder för att förebygga stress är att:

1. Sätta gränser, mot dig själv, andra och din arbetsplats. 
2. Visa självmedkänsla.

Självkritik triggar stress

Självkritik triggar igång kroppens kamp-flykt-system vilket utsöndrar stresshormonet kortisol. En dålig självbild och känsla av otillräcklighet är alltså ett rent hot för dig och din kropp. Det gör att människor med en stark inre kritiker har ett ständigt aktiverat hotsystem. På sikt kan det leda till bland annat utmattning, ångest och depression.

Visa medkänsla mot dig själv

Genom självmedkänsla lär du dig att förvandla din inre kritiker till din inre coach. Du lär dig att bemöta dig själv med samma förståelse och värme som du gör när en vän mår dåligt, misslyckas eller känner sig otillräcklig.

Hur hantera stress (och ångest) när jag känner den?

Journaling är ett bra sätt att hantera stress. Det handlar om att skriva ner de negativa tankar som kommer till dig när du känner att ångesten eller stressen gör sig närvarande. När du skriver ner tankarna så distanserar du dig ifrån dem och de tappar sin makt över dig.

Hjälpmedel vid stress?

Det är viktigt att du söker hjälp så snart som möjligt om du mår dåligt av stress och känner att du inte kan hantera den på egen hand. Stressjukdomar kan ta lång tid att läka, därför är det viktigt att ta hand om stress och obalans i livet så snart som möjligt. Tveka därför inte att kontakta din vårdcentral eller företagshälsovård om du upplever stress och får sömnproblem, ångest eller hjärtklappning.

Det är de små sakerna i livet – ofta även vid stress

Har du stress i vardagen du känner att du kan hantera med små medel finns det saker du kan prova. Till att börja med handlar det om se över din vardag och arbetssituation. Även att prioritera hälsosamma vanor som bra mat, träning och sömn. Utöver det finns det också alla möjliga produkter och metoder om stressbollar, meditation, massage, spikmattor och eteriska oljor som syftar till att göra dig mer avslappnad. Prova vad som funkar för dig! Det viktiga är att du inte alltid är PÅ, utan hittar sätt att stänga AV.

Tips! Ha i eterisk olja som lavendel i en aromadiffuser eller skvätt ett par droppar på kudden innan läggdags. Det är rogivande.

Av:Maria Ergül, Grundare av Vägra väggen, en av Sveriges största föreningar som arbetar förebyggande mot stress.
Publicerad:11 augusti 2021

Den här artikeln är del i en artikelserie om stress. Läs även vad stress är eller stresstesta dig själv.

Hämta ut recept? Då är det fri frakt!