Snabb leverans, såklartFri frakt vid recept eller köp över 199krSchyssta priser och erbjudanden
Allergi
Baby & barn
Djur
Elektronik
Förkylning
Hjälpmedel & säkerhet
Hudvård
Hushåll
Hårvård
Intimvård
Mage & tarm
Mat & dryck
Munvård
Presenter
Sex & lust
Sluta röka
Smink
Sår, bett & stick
Träning
Viktkontroll
Vitaminer & kosttillskott
Välmående
Värk & feber
Ögon & öron

Fri frakt vid recept eller köp över 199kr

Anti-stress-tips! Så motverkar och hanterar du stress

Lite stress ibland är en sak, det är den långvariga stressen som inte är bra. Beroende på vilken sorts stress, inre eller yttre stress, finns det också olika sätt att hantera det.

Här tar du del av några generella råd som Maria Ergül, grundare av Vägra Väggen, alltid ger när det handlar om att motverka stress.

5 effektiva metoder mot stress

1

Vad stressar dig?

När du upplever stress, är det viktigt att ta ett steg tillbaka och se över vad det är som stressar dig. Att identifiera stressorer i ditt liv ger dig förutsättningar för att hitta copingstrategier för att kunna hantera det. Så innan du gör något mer, fundera över vad som stressar dig och vad du kan göra åt det.
2

Sätt gränser

Om du upplever stress, börja med att se över din vardag och arbetssituation. Sätt gränser gentemot dig själv, andra och din arbetsplats. 

3

Sluta vara kritisk mot dig själv

Självkritik triggar stress, eller mer exakt kroppens kamp-flykt-system vilket utsöndrar stresshormonet kortisol. En dålig självbild och känsla av otillräcklighet är alltså ett rent hot för dig och din kropp. Det gör att människor med en stark inre kritiker har ett ständigt aktiverat hotsystem. På sikt kan det leda till bland annat utmattning, ångest och depression.

4

 Visa självmedkänsla

Genom att visa medkänsla mot dig själv lär du dig att förvandla din inre kritiker till din inre coach. Du lär dig att bemöta dig själv med samma förståelse och värme som du gör när en vän mår dåligt, misslyckas eller känner sig otillräcklig.

5

Skriv av dig

Ett bra sätt att hantera stress är journaling. Det handlar om att skriva ner de negativa tankar som kommer till dig när du känner att ångesten eller stressen gör sig närvarande. När du skriver ner tankarna distanserar du dig ifrån dom – och de tappar sin makt över dig.

Hitta din AV-knapp

Vid stress handlar det i första hand om att se över din vardag och arbetssituation. Även att prioritera hälsosamma vanor som bra mat, regelbunden träning och tillräcklig sömn. Utöver det finns det också alla möjliga produkter och metoder om stressbollar, meditation, massage, spikmattor och eteriska oljor som du kan ta till för att stressa ner. Det viktiga är att du hittar sätt för att stänga av (istället för att hela tiden vara på!).

Tips! Ha i eterisk olja som lavendel i en aromadiffuser eller skvätt ett par droppar på kudden innan läggdags. Det är rogivande.

När är det läge att söka vård för stress?

Det är viktigt att du söker hjälp så snart som möjligt om du mår dåligt av stress och känner att du inte kan hantera den på egen hand. Stressjukdomar kan ta lång tid att läka, därför är det viktigt att ta hand om stress och obalans i livet så snart som möjligt. Tveka därför inte att kontakta din vårdcentral eller företagshälsovård om du upplever stress och får sömnproblem, ångest eller hjärtklappning.

Av:Maria Ergül, Grundare av Vägra väggen, en av Sveriges största föreningar som arbetar förebyggande mot stress.
Publicerad:11 augusti 2021

Den här artikeln är del i en artikelserie om stress. Läs även vad stress är eller stresstesta dig själv.