Nätapoteket som gör det lätt att levaKvick leverans & fri frakt över 199krSchyssta priser, såklart

Experten: Så behandlar du själv din PMS

Du misstänker att du har PMS och har hört att kost och livsstil spelar roll. Däremot har du ingen aning om var du ska börja för att lindra och behandla PMS. Ja, du kan faktiskt må bättre bara genom att äta rätt och leva mer hormonvänligt. Här är genvägarna till mindre PMS och en allmänt härligare menscykel.

Namn:Sanne Lundblad
Bor:Jylland, Danmark samt Stockholm
Gör:Komplementär Hormonterapeut, samt influerare med fokus på kvinnohälsa under sannelundblad.com. Även Näringsterapeut på kvinnokliniken Hercare i Stockholm och administratör för Herhealth.se. Verksam i Sverige och Danmark.

Den här artikeln berör kosttillskott.
Kosttillskott bör inte ersätta en varierad kost och en hälsosam livsstil. 


 Så behandlar du själv din PMS i 5 steg

1

Sömn som behandling

Om du känner dig trött, prioritera sömnen. Sover du inte innan klockan 23 på vardagarna, får du förmodligen för lite sömn. Det är verkligen värt att testa att lägga dig tidigare. Ta första sömntåget som kommer, hur tidigt det än är och hur tråkig du än må känna dig. Du blir en trevligare människa dagen därpå och din stresströskel höjs. 

Psst! Sömn är extra viktigt om du lider av svår mens och mensvärk!

Vid ångest och sömnproblem är det viktigt att få i dig mycket protein. Gärna med betoning på aminosyran Tryptofan som finns i pumpafrö, banan, havre, bovete, kyckling, ost och choklad bland annat.

2

Minskad stress som behandling

Stress påverkar de flesta kroppsliga system. Det gäller alla typer av stress: vardaglig stress, dålig kost, sömnbrist, missnöje och liknande. Stress gör dig lättirriterad och påverkar könshormonet progesteron och därmed GABA som är en viktig, rogivande signalsubstans. Ett bra sätt att minska stressen genom menscykeln är faktiskt att lära känna din cykel så pass bra att du kan anpassa din vardag efter den. Det är SÅ viktigt att sätta stopp för aktiviteter när det börjar koka över. 

Tips! Stressa ner med ett skönt bad med epsomsalt.

Vid smärtor i leder och muskler runt mensen kan det vara skönt att ta ett bad med till exempel epsomsalt. Det verkar avslappnande på kroppens muskler.

Gör så här: Ta en kopp epsomsalt till ett fullt badkar och droppa ner lite eterisk olja från lavendel, kamomill eller salvia. Ahh!

3

Behandla dig med rörelse och motion

Träning ger energi och frisätter bland annat endorfiner som minskar smärta och ger lyckokänslor. Precis vad du behöver när du känner dig nedstämd och din PMS är som värst.

4

Bästa behandlingen: gör sånt du mår bra av 

Ta hand om dig själv och gör sånt du får njutning och glädje av. Om det så är medveten andning, skratterapi, yoga, en rolig film, tjejkväll, sex eller ett varmt bad spelar inte så stor roll. Allt du mår BRA av gör susen för hormonerna. 

5

Bra mat som behandling 

Hälsosam och varierad kost är så viktigt. Samtidigt har du aldrig så mycket sötsug som när du har PMS. Lurigt, va?

Cravings är kroppens kompass. När du får sug efter vissa saker, är det viktigt att lyssna på det. Om du känner ett sug efter kolhydrater i sista delen av cykeln kan det faktiskt bero på att du har behov av mer kolhydrater. Det hjälper till att producera serotonin som ofta ligger lågt vid den tidpunkten. Sömnhormonet melationin ligger efter serotonin i produktionskedjan. Därför kan kolhydrater också hjälpa om din sömn är påverkad.

Hjälp därför kroppen och ge efter för ditt sug, men fokusera på att få i dig hälsosamma kolhydrater som havre, brunt ris och banan. Undvik vitt bröd, kakor och godis.

pms

Och så var det chokladen och mensen….

Att vilja trycka choklad kring innan eller under din mens kan ha en naturlig orsak. Kakao har ett högt innehåll av aminosyran Tryptofan som är förstadiet till Serotonin, samt Theobromin som är en svag stimulans och humörhöjare. Välj en mörk choklad och minst 70% kakohalt. Ät den med gott samvete (när Maraboun tagit slut, hehe), du behöver den kanske!

Testa dig fram vad som fungerar för dig

Livsstil och näring spelar en stor roll för PMSAtt göra saker du mår bra av (som att röra på dig, stressa mindre, äta bra mat) lindrar som sagt PMS. Utöver det finns det även en rad vitaminer och kosttillskott framtagna för PMS. Mycket handlar om att testa vad som fungerar för dig, lyssna på kroppen och lita på naturens förmåga att skapa och hitta balans!

När är det läge att söka vård för PMS?

Det är viktigt att du mår helbra och det finns bra hjälp att få om du behöver. Om du känner att din PMS eller PMDS påverkar din vardag, ring 1177 för rådgivning eller vänd dig till närmaste vårdcentral, ungdomsmottagning eller gynekolog.

Hercare.se är vi specialiserade på kvinnohälsa och kan hjälpa dig som har hormonella obalanser, som PMS, med näringsterapi och hormonbehandling vid behov.

Kosttillskott bör inte ersätta en varierad kost och en hälsosam livsstil.


Kosttillskott; rekommenderad daglig dos bör inte överskridas. Kosttillskott bör inte ersätta en varierad kost och en hälsosam livsstil. Förvaras utom räckhåll för små barn.

Av:Sanne Lundblad, Komplementär Hormonterapeut
Publicerad:10 mars 2021

Den här artikeln är ett samarbete och del i en artikelserie om PMS. Ta del av vad PMS är och betyderom din menscykel och vad du gör om du har svår mens och mensvärk eller inte fått din mens. 

Den här artikeln berör kosttillskott. Kosttillskott bör inte ersätta en varierad kost och en hälsosam livsstil.

Hämta ut recept? Då är det fri frakt!