Sjukdomar & besvär

IBS-mage eller bara lite gaser? Tips vid magproblem

Artikeln är ett annonssamarbete med Silicea och berör medicintekniska produkter, läs alltid bruksanvisningen noga innan användning. 

Att ha ont i magen är vanligt. Gaser, diarré och förstoppning är bara några anledningar till att magen kan krampa. Men hur vet du om det är tillfälligt eller om du drabbats av IBS? Och hur gör du för att må bättre? Här får du tips och råd!

Vad är IBS-mage?

Nära ⅕ av Sveriges befolkning har problem kopplade till IBS (irritable bowel syndrome). Vid IBS har du ont i magen, ofta i kombination med diarré eller förstoppning. Problemen kommer ofta tillbaka och innebär att du har en störning i hur tarmen arbetar och mår.

Vanliga symtom på IBS

Har du magbesvär som styr eller hindrar dig i vardagen? Då kan du ha drabbats av IBS. Men för att du ska få just diagnosen IBS så ska du ha ont i magen samtidigt som något av det här stämmer:

  • Smärtan blir annorlunda när du bajsar – du får mer ont eller mindre ont.
  • Du har diarré eller förstoppning. Det kan också växla mellan dem.
  • Du bajsar oregelbundet. 

Alla kan drabbas av magbesvär ibland. Det som kännetecknar IBS är att besvären ofta kommer tillbaka och har gjort så under mer än 3 månader. Men du, det finns hjälp att få för att lindra dina besvär.

Får du magbesvär när du ätit?

Om du har IBS kan du snabbt få symtom som gaser, diarré och smärta när du äter vissa livsmedel med specifika kolhydrater. Med hjälp av metoden FODMAP kan du undersöka vilka livsmedel din mage är känslig mot och anpassa din kost efter det för att minska dina magbesvär.

Bra mat för magen? Prova FODMAP-metoden

Metoden innebär att du utesluter livsmedel med jäsningsbara kolhydrater (som till exempel bröd och mejeriprodukter) i din kost, för att sedan lägga till dem en efter en. På så vis kan du ta reda på vad det är just DIN mage inte tål så bra, då det kan vara olika hos olika personer. Men rådet är att prata med en dietist om du vill testa FODMAP, det kan vara klurigt att lägga upp en plan själv.

Vad kan man göra om man har IBS?

Det finns mycket du kan testa själv för att försöka minska dina IBS-symtom eller magbesvär. Här är några tips:

  • Skriv matdagbok
  • Undvik viss mat och dryck (sätt fet mat och starka kryddor på paus!)
  • Ät lite men ofta
  • Rör på dig
  • Stressa ner 
  • Gå på toaletten regelbundet

Det finns många fler saker som kan hjälpa, läs mer om IBS hos Vårdguiden

När är det dags att söka vård?

Om du misstänker IBS är det viktigt att lyfta luren och kontakta vården, särskilt om något av det här stämmer in på dig:

  • Du är över 50 år och får nya problem med magen.
  • Din matlust minskar eller du går snabbt ner i vikt. 
  • Konsistensen på bajset ändras eller dina toalettvanor förändras. 

Ibland kan det vara bråttom, kontakta genast vården om något av det här stämmer:

  • Du får jätteont i magen plötsligt.
  • Du har svart eller blodigt bajs
  • Du kräks blod eller om kräkset ser ut som kaffesump.

Kiselgel vid magproblem

Kisel är ett grundämne som finns i hela din kropp och ansvarar för cellbyggande och celltillväxt. Det hjälper också din kropp att avlägsna de gifter som kan uppstå vid matsmältningen efter att du har ätit.

Varför är kiselgel bra vid magproblem?

Finfördelat kisel tillsammans med syre och vatten bildar en gel som du kan använda vid magbesvär. Kislet i gelen suger nämligen upp bakterier och andra substanser i magen och tarmsystemet. På så sätt skyddar det slemhinnorna. Det gör att både tillfälliga magproblem, som halsbränna, gaser eller magkramp, liksom symtomen på kroniska magbesvär som IBS tillfälligt kan lindras.