Alltid fri frakt vid recept
Snabb leverans & fri frakt över 249kr

Experten: Det betyder PMS för din hälsa

Inte nog med att du förvandlas till ett monster, du ser ut som en finnig tonåring och har zero lust till intimitet. PMS är inte en fröjd, det kan vi alla vara överens om. Genom att känna igen din PMS när den kommer blir du mer medveten kring hur du mår och varför. Sanne Lundblad, Komplementär Hormonterapeut och inriktad mot kvinnohälsa förklarar allt!

Namn:Sanne Lundblad
Bor:Jylland, Danmark samt Stockholm
Gör:Komplementär Hormonterapeut, samt influerare med fokus på kvinnohälsa under sannelundblad.com. Även Näringsterapeut på kvinnokliniken Hercare i Stockholm och administratör för Herhealth.se. Verksam i Sverige och Danmark.

Den här artikeln berör kosttillskott.
Kosttillskott bör inte ersätta en varierad kost och en hälsosam livsstil. 


Vad betyder PMS? 

PMS betyder "pre-menstrual syndrome" och är ett samlingsnamn för de fysiska och psykiska besvär som kvinnor får två veckor före mens. De vanligaste symtomen är ilska, ångest, sömnproblem, sötsug och akne. Ett tydligt tecken på att du har PMS är att symtomen lättar när mensen kommer. Vissa har även besvär under ägglossningen och/eller de första dagarna under mensen. För dig som är i förklimakteriet kan symtomen till och med hålla i sig tills mensen är slut.

Störst besvär har oftast fertila kvinnor över 30 år, men PMS kan också dyka upp under perioder med stora hormonförändringar, som efter att du fått barn, under puberteten, om du tar p-piller eller är i början av klimakteriet

Vad betyder PMDS?

PMDS betyder "Premenstruellt dysforiskt syndrom" och har liknande, men jobbigare symtom. Oftast handlar det om svåra psykiska besvär, som ångest och depression. Till skillnad från depression försvinner oftast besvären så fort mensen kommer.

Symtom på PMS och PMDS

PMS varierar från person till person och månad för månad, men här är några vanliga symtom:

  • Huvudvärk
  • Muskelspänningar
  • Hungrigare än vanligt, cravings efter sött och/eller salt
  • Nervositet, ångest eller oro
  • Förstoppning
  • Nattsvettningar
  • Minskad sexlust 
  • Nedstämd och mindre lust att hitta på saker (mindre motivation generellt)
  • Irriterad och lättretad
  • Svårt att sova
  • Viktökning
  • Humörsvängningar
  • Akne
  • Svullen och/eller vätskeansamlingar i kroppen
  • Spända eller ömma bröst

Tips! Håll koll på menscykeln och bli mer medveten kring hur du mår och varför. Hälsoappen i iPhone funkar för många. En annan favvo är daisyView och my tracker.

Varför får jag PMS?

Det finns många frågetecken kring uppkomsten av PMS, men det tros ha att göra med att det händer det något i kommunikationen mellan hjärna och äggstockar som gör att produktionen av progesteron (gulkroppshormon) minskar under menscykeln. Progesteron är tillsammans med östrogen kvinnors viktigaste könshormon och avgörande för fertilitet, lust samt fysiskt och psykiskt mående. När du har ägglossning ökar progesteron i kroppen. Hormonet minskar sedan efter ägglossningen – och det är då symtomen på PMS kommer. 

Kort och gott kan PMS beskrivas som en hormonell berg-och-dalbana som vanligtvis sker dagarna innan menstruation. Visst är det jobbigt ibland, men kroppens produktion av könshormoner är faktiskt avgörande för att kunna bära, skapa och föda nytt liv. Försök komma ihåg det nästa gång PMS-monstret kommer!

Har du koll på detta om PMS…

  • Sättet du lever på under en månad har inverkan på både äggkvalitet och ägglossning nästkommande månad! 
  • Fysisk eller psykisk stress påverkar menscykeln och kan förvärra din PMS.
  • Bra och varierad mat är viktigt för att förebygga och lindra PMS-besvären!

Balanserade hormoner = knappt nån PMS

När hormonerna är balanserade tänker du inte så mycket på din menscykel. Inte konstigt, då du har få eller inga besvär. Cykeln är dock lättrubbad, vilket gör att fysisk eller psykisk stress samt dålig kosthållning kan skapa obalans i menscykeln och förvärra din PMS. Faktum är att sättet du lever på under en månad kan påverka äggkvalitet och ägglossning nästa månad! Det är också svaret på varför mensen (läs ägglossning) kan utebli eller flytta på sig när du känner dig stressad över något. 

Ibland kan kroppen behöva lite hjälp på traven att hitta balans. Det märker du om din mens är väldigt oregelbunden, smärtsam, för sparsam eller kraftig. Det kan också vara att du upplever svår ångest, migrän eller kraftiga humörsvängningar igenom din cykel. 

Om din PMS går ut över nära och kära

Lika viktigt som det är att vilja må bra är det att sätta gränser och lyssna på kroppens signaler. Lever du ensam är det förstås lättare att dra dig undan eller vara arg när du har PMS. Det är svårare om du har familj och barn att ta hänsyn till. Då är det viktigt att den vuxna du lever tillsammans med också lär känna din menscykel. Så att hen förstår vad du går igenom och kan visa både förståelse och hänsyn.

Umgås mycket med dina väninnor när du har PMS

Att umgås med andra kvinnor har faktiskt en positiv effekt på könshormonerna. Det kan också förklara varför kvinnor synkroniserar cykeln med kvinnor de lever eller umgås tätt ihop med. Ännu en anledning att ta en tjejkväll, särskilt när din PMS är som värst!

Vad kan jag själv göra för att behandla PMS?

Livsstil och näring spelar en stor roll för PMS. Att göra saker du mår bra av lindrar PMS, som att röra på dig, stressa mindre och äta bra mat.

5 saker som kan minska PMS-besvär

1. Mindre stress.
2. Tillräckligt med sömn.
3. Rörelse, motion och dagsljus.
4. Hälsosam och varierad kost.
5. Anpassa din vardag efter din cykel.

Utöver det finns det förstås en rad produkter för hormonell balans. Mycket handlar om att testa vad som fungerar för dig och lyssna på kroppen!

När är det dags att söka vård för PMS?

Det är viktigt att du mår bra och det finns bra hjälp att få om du behöver. Om du känner att din PMS eller PMDS påverkar din vardag, ring 1177 för rådgivning eller vänd dig till närmaste vårdcentral, ungdomsmottagning eller gynekolog. På Hercare.se är vi specialiserade på kvinnohälsa och där kan vi även hjälpa dig som har hormonella obalanser, som PMS, med näringsterapi och hormonbehandling vid behov.

Av:Sanne Lundblad, Komplementär Hormonterapeut
Publicerad:10 mars 2021

Den här artikeln är ett samarbete och del i en artikelserie om PMS. Läs hur du generellt behandlar PMSom din menscykel och hur du ska tänka vid svår mens, pms och mensvärk eller när du inte fått din mens.

Den här artikeln berör kosttillskott. Kosttillskott bör inte ersätta en varierad kost och en hälsosam livsstil.