Snabb leverans, såklartFri frakt vid recept eller köp över 199krSchyssta priser och erbjudanden
Allergi
Baby & barn
Djur
Elektronik
Förkylning
Hjälpmedel & säkerhet
Hudvård
Hushåll
Hårvård
Intimvård
Mage & tarm
Mat & dryck
Munvård
Presenter
Sex & lust
Sluta röka
Smink
Sår, bett & stick
Träning
Viktkontroll
Vitaminer & kosttillskott
Välmående
Värk & feber
Ögon & öron

Fri frakt vid recept eller köp över 199kr

Kosttillskott för barn? Experten om vitaminer för barn!

Behöver barn omega-3? Och hur är det, behöver barn över 2 år fortsätta med D-vitamin? Om vitaminer och kosttillskott är en djungel för vuxna, är det ännu värre för barn. 

Matilda Lindberg, regionchef och barnsjuksköterska på MamaMia i Stockholm svarar på allt om tillskott och vitaminer för förskolebarn.

Den här artikeln berör kosttillskott.
Kosttillskott bör inte ersätta en varierad kost och en hälsosam livsstil.


Behöver barn äta extra D-vitamin och Omega 3?

Medan vissa barn kan sluta med D-droppar i tvåårsåldern behövs extra D-vitamin i flera år för andra.

– Barn över 2 år som inte äter fisk 2-3 gånger i veckan bör äta extra D-vitamin tills de börjar äta fisk regelbundet. Om ditt barn däremot äter en varierad kost och vistas utomhus behövs generellt inte extra D-vitamin.

Och om barnet vägrar äta fisk?

– Vissa näringsämnen kan vara svårare för barn att få i sig än andra. Just omega-3 finns främst i fisk. Lax innehåller till exempel 7 mikrogram omega-3, medan yoghurt innehåller 1 mikrogram d-vitamin. Därför kan det ibland vara lite klurigt att få i sig de 10 mikrogram D-vitamin som faktiskt behövs.

Då passar D-vitamin och Omega-3 för barn

  • Om ditt barn har mörkare hy och är under 5 år.
  • Om ditt barn inte äter fisk 2-3 gånger i veckan.
  • Om ditt barn inte får solljus minst en kvart 2-3 gånger i veckan under sommaren.

Vilka kosttillskott passar barn som äter vegetariskt?

– Ost, ägg och mejeri räcker väldigt långt och ofta klarar sig barnen bra på en fullgod vegetarisk kost. Om ni inte äter fisk kan D-vitamin och Omega 3 vara bra komplement. 

Tips! Smoothies är ett bra sätt att få i barn vitaminer från frukt, bär, gryn och yoghurt. Till och med avokado kan slinka ner!

Vilka kosttillskott passar barn som äter vegetariskt?

– Barn som äter vegankost rekommenderas att fortsätta med berikad välling eller gröt en längre tid, minst de två första åren. Nästan alla veganer behöver också äta tillskott av bland annat B12, D-vitamin, Omega 3 och järn eftersom det är svårt att få i sig tillräckligt av de vitaminerna. Prata med BVC och be om att få träffa en dietist om ditt barn äter vegankost.

Experten om D-vitamin för barn

D-vitamin tas upp till 2 år för att undvika benskörhet och mjukt skelett. Barn över 2 år som äter varierad kost behöver oftast inte äta extra D-vitamin, om de till exempel äter fisk 2-3 gånger i veckan. Solen är en viktig källa till D-vitamin och på sommaren behöver barn som minst vara ute i solen en kvart 2-3 gånger i veckan för att få i sig det de behöver. Barn som har en mörkare hy har svårare att lagra D-vitamin i huden och rekommenderas äta D-vitamin som tillskott tills de är fem år.

Experten om omega-3 för barn

Omega-3 finns framför allt i fisk. Det finns olika typer av Omega-3, bland annat i rapsolja och valnötter. En sort heter DHA och finns bara i fisk. Om ditt barn inte äter fisk 2-3 gånger i veckan eller får i sig omega-3 från till exempel rapsolja kan extra omega-3 behövas. DHA bidrar till att bibehålla normal hjärnfunktion och normal synförmåga. 

Varierad kost betyder inte tallriksmodellen. Se kosten över tid, inte dag för dag.

Experten om järn för barn

Järnbrist är ovanligt och nästan inga barn behöver äta kosttillskott med järn. Det finns järnberikade produkter som gröt och välling som kan vara bra för de mindre barnen. Äldre barn får i sig järn genom att äta bland annat nötter, fullkornsprodukter, baljväxter, jordgubbar, broccoli, köttbullar, korv eller kyckling. Äter barnet vegankost är det extra viktigt att tänka på järnet – tillskott kan då behövas.

Experten om vitamin B12 för barn

B12 finns i animaliska produkter. Om ditt barn äter ”normalkost” eller vegetarisk kost får hen ofta i sig tillräckligt mycket B12. Vitamin B12 finns i vissa berikade drycker, som havre- och sojadryck, men vid en vegankost behövs tillskott av B12. Ekologisk havre-, soja och risdryck berikas inte. Observera att risdryck inte ska ges till barn under sex år, eftersom den kan innehålla arsenik.

Kosttillskott bör inte ersätta en varierad kost och en hälsosam livsstil.

Publicerad:17 december 2021

Med i artikeln var Matilda Lindberg, regionchef och barnsjuksköterska på MamaMia i Stockholm. Artikeln har tagits fram tillsammans med våra vänner på Rulla vagn.

Den här artikeln berör kosttillskott. Rekommenderad daglig dos bör inte överskridas. Kosttillskott bör inte ersätta en varierad kost och en hälsosam livsstil. Förvaras utom räckhåll för små barn.