Snabb leverans, såklartFri frakt vid recept eller köp över 199krSchyssta priser och erbjudanden
Allergi
Baby & barn
Djur
Elektronik
Förkylning
Hjälpmedel & säkerhet
Hudvård
Hushåll
Hårvård
Intimvård
Mage & tarm
Mat & dryck
Munvård
Presenter
Sex & lust
Sluta röka
Smink
Sår, bett & stick
Träning
Viktkontroll
Vitaminer & kosttillskott
Välmående
Värk & feber
Ögon & öron

Sommarrea – Upp till 30% på nästan allt!

Så får du till utomhusträningen med rätt redskap

Våren är här, vilket gör att en vill vara ute och njuta av solen (helst jämt!), snarare än vara inne i en träningssal. Men hur ska en då få till träningen? Jo, det finns faktiskt knep för att få det bästa av två världar (sol + träning) – nämligen att flytta träningen utomhus!

Här är de bästa träningsredskapen för att träna utomhus.

Gummiband passar alla och tränar hela kroppen

Oavsett om du är nybörjare eller träningsfantast är gummiband både smidigt och effektivt att ha med på utomhusträningen. Se bara till att välja band med rätt motstånd så att du får ut det bästa av träningen, det ska vara utmanande men samtidigt gå att dra ut bandet. 

Gummiband är bra vid flera olika sorters styrketräning, en övning som funkar väldigt bra att använda med gummiband är till exempel marklyft (baksida lår, rumpa, ländrygg och rygg kommer tacka dig!).Men kom ihåg att det är minst lika viktigt att stretcha  och värma upp  – något du också kan använda gummibanden till!


5 övningar att träna hemma


Såhär gör du marklyft med gummiband

1

Lägg gummibandet på marken och ställ dig på mitten av bandet. Ha fötterna ungefär axelbrett isär. Böj lite på knäna och fäll fram överkroppen och ta tag i båda ändarna av bandet. Kom ihåg att överkroppen ska vara rak.

2

Håll i bandet och sträck på benen och överkroppen. Du ska hamna i en upprätt position och bandet ska vara spänt så att du känner motstånd från det.

3

Sänk ner händerna mot golvet för att komma tillbaka till startposition.

4

Återupprepa så många gånger du orkar!

Gummiband med olika motstånd

Minibands – extra smidiga att ta med

Minibands är precis som namnet säger – band i miniformat. Men tro inte att det är mindre effektiv träning för det! De är väldigt effektiva om du vill fokusera på att stärka rumpa och lår, med övningar som till exempel knäböj eller hip thrusters. Dessutom är de ursmidiga att ta med dig!

 

Såhär gör du knäböj med minibands

1

Placera ditt miniband runt låren över knäna. Se till att du står höftbrett med fötterna. Håll händerna i midjan eller sträck armarna framåt.

2

Böj knäna och sänk rumpan (tänk att du ska sätta dig på en stol).

3

Sträck sen på benen och upprepa så många gånger du orkar.

Minibands i 100% naturlatex

Ta tillbaka barnasinnet med hopprep

Hopprep till uteträningen? Ja, det stämmer! Hopprep är nämligen det ultimata träningsredskapet för dig som vill träna upp snabbhet, balans och smidighet. Garanterad svettfest!

Hopprep med ergonomiska handtag

Yogamatta – både för yogisar och övningar på matta

Sista träningsredskapet för att göra uteträningen komplett är en yogamatta. Perfekt för till exempel bålövningar eller  avslutande yoga. Hur härligt att avsluta ett intensivt träningspass med att varva ner och bara andas in naturen? Snacka om ultimat self-care!

Halkfria yogamattor att ta med utomhus

Publicerad:04 maj 2022

Artikeln är i samarbete med Refit.