Snabb leverans, såklartFri frakt vid recept eller köp över 199krSchyssta priser och erbjudanden
Allergi
Baby & barn
Djur
Elektronik
Förkylning
Hjälpmedel & säkerhet
Hudvård
Hushåll
Hårvård
Intimvård
Mage & tarm
Mat & dryck
Munvård
Presenter
Sex & lust
Sluta röka
Smink
Sår, bett & stick
Träning
Viktkontroll
Vitaminer & kosttillskott
Välmående
Värk & feber
Ögon & öron

Fri frakt vid recept eller köp över 199kr

Inte tränat på ett tag? 10 sätt att hitta träningsmotivation

Att hoppa träningen ibland är helt okej. Så länge inte dagar blir till veckor som blir till månader... I så fall är det dags för en ny träningsrutin så att du hamnar på rätt spår igen. Kanske behöver du en träningskompis som hjälper dig ur soffan? Eller är du något av en technörd som behöver ett aktivitetsarmband för att triggas till rörelse?

Här får du 10 tips för hur du kommer igång och blir motiverad att träna igen!

1

Planera veckans träningar och lägg in träningspassen i kalendern.

Det visar både för dig själv och din omgivning att du prioriterar din motion. Och sannolikheten att det blir av – större! 

2

Ha gärna fasta dagar när du tränar.

Då kommer du inte ifrågasätta passen på samma sätt, på torsdagar kör du yoga och måndagar spelar du innebandy. Eller vad du nu gillar. Så är det bara! 

3

Träna med en kompis eller familjemedlem.

Då får ni båda ihop ett träningspass, kan peppa varandra OCH får tid för att träffas!

4

Följ dina framsteg (eller bli påmind)

En pulsklocka, stegräknare eller aktivitetsarmband kan motivera dig till att röra på dig – du vill ju få ihop stegen!

5

All träning är bra träning.

Träna hellre ett kortare pass än att hoppa över helt!

6

Träna tillsammans med kollegor i direkt anslutning till jobbet.

Om fler tar sig tid, kommer du också vilja göra det. Kanske kan företaget bekosta något träningsalternativ?

7

Anmäl dig till ett lopp!

Det kan motivera dig både till att börja och fortsätta motionera regelbundet. Då har du dessutom ett väldigt specifikt mål. 

8

Köp hem träningsredskap

Med träningsredskap hemma blir tröskeln till att genomföra din träning inte lika hög. Det är bara att dra fram yogamattan eller gummibanden från garderoben och göra några repetitioner.

9

För träningsdagbok!

Idag finns många bra appar för det. Då kan du till exempel sätta mål, se precis hur mycket du tränar och hämta inspiration från andra som du väljer följa.

10

Sluta jämföra dig med andra, ta inspiration av andra. 

Har du en hurtbulle till kompis du ser upp till? Bra, så länge det stannar där. Det är nämligen så lätt att bedöma sig själv utifrån andra. Ena dagen mår du bättre för att du orkade mer än den där kompisen, eller så mår du dåligt för att du inte alls är i närheten. Sluta tänka så. Det är som att jämföra äpplen och päron. Vi är alla olika och har olika förutsättningar. Låt andra inspirera dig till att till exempel gå till gymmet eller börja springa. Men du är din egen måttstock.

Av:Isabelle Lindblad, Digital redaktör, isabelle.lindblad@apohem.se
Publicerad:14 mars 2021