Nätapoteket som gör det lätt att levaKvick leverans & fri frakt över 199krSchyssta priser, såklart

Psykologerna: Så hanterar du tristess, isolering och ensamhet

Ofrivillig ensamhet påverkar hälsan negativt. Det finns till och med flera studier som visar att ensamhet är en lika stor hälsofara som att röka! I det speciella läge som världen nu befinner sig i och med coronaviruset, blir många ensamma ännu ensammare. De som hade ett mer eller mindre rikt socialt liv begränsas också, även om de förstås har ett bättre utgångsläge. Det är med andra ord många ensamma där ute just nu, och ensamhet är viktigt att ta på allvar.

Psykologduon Johan Waara och Mattias Lundberg ger råd om hur du kan tänka kring denna tristess och isolering – och inte minst hur du hanterar ensamheten.

Namn:Johan Waara
Bor:Uppsala och Lomma
Gör:Psykolog, universitetslärare och föreläsare

Läs mer om Johan på johanwaara.se

Namn:Mattias Lundberg
Bor:Umeå
Gör:Psykolog, Docent i psykologi och författare

Läs mer om Mattias på mattiaslundberg.se

Högst rimligt att vara uttråkad i dessa tider

Visst kan ensamhet i förlängningen leda till nedstämdhet och i värsta fall depression, men det betyder inte att alla drabbas av det. Att känna sig lite nere i den här situationen och känna en viss tristess är faktiskt ganska rimligt. För de flesta har verkligheten omkullkastats. Mycket av det vi är vana med och framför allt trivs med är för stunden omöjligt. Det kanske inte är så upplyftande, men sätter ändå rätt förväntningar. Det här är inte kul för någon av oss!

Vad är speciellt med ensamheten till följd av covid-19?

Att sitta fast i en bilkö kan vara frustrerande och ensamt, men då vet du ungefär när du kan få köra vidare igen. Det jobbiga med denna karantän är att ingen vet när vi kan börja leva som vanligt igen. Vi människor vill gärna veta vad den bortre gränsen är för olika saker – särskilt för saker som påverkar oss negativt. I nuläget har vi ingen bortre gräns för coronaviruset. Det kan därför vara bra att sätta dina egna tidpunkter i tillvaron. Exempelvis vad du ska göra inom den närmaste dagen, veckan och månaden. På så sätt blir tillvaron lite mer greppbar. I detta ligger också att försöka hålla i rutiner och skapa en vardag där du tar hand om dig och sköter din träning, hygien, mat, relationer, jobb och studier under de förutsättningar som råder. 

Att inte göra något är att göra något i coronatider

Något annat som är speciellt för den här situationen är upplevelsen av brist på kontroll (alla med kontrollbehov vet). Det kanske känns som att det är något större och opåverkbart som styr oss, men det stämmer inte. Det är mycket du själv kan och bör påverka. Du kan påverka situationen i sin helhet genom att följa rekommendationer från myndigheter. Att vara i karantän är en handling. Och varje handling räknas.

Du kan även påverka din egen situation genom att vara fokuserad och proaktiv när det gäller dina relationer. Det går att vara social utan att det innebär risk för smittspridning. Vi lever i en digital värld med otaliga digitala plattformar och sociala medier, nyttja det!

Tristess inte farligt

En annan sak som denna situation kanske för med sig är en upplevd tristess. Något som många är rädda för. Att ha tråkigt är inte är farligt, men något många är ovana vid idag. De flesta är vana att bli stimulerade hela tiden och så snart det försvinner uppstår en viss abstinens. Samtidigt är människor rätt bra på att anpassa sig och skaffa nya vanor. Om du bara kan stå ut med att inte vara lika aktiv under en period, kommer du ganska snart märka att du inte har samma behov av att bli stimulerad. Tristessen kommer inte kännas lika utomordentligt jobbig som den gjorde i början. Faktum är att den kan vara ganska skön om du väljer att acceptera den!

Såväl den ofrivilliga ensamheten som tristessen kan lindras. För att vara säker på att lyckas måste du själv vara aktiv och hjälpa dina medmänniskor att vara aktiva i sina sociala kontakter. Du behöver vara "socialt fokuserad". Att vara socialt fokuserad innebär också att du söker alternativ till de former för social kontakt som du är van vid.

5 sätt att motverka ensamhet – genom att vara socialt fokuserad

1

Var själv aktiv i att ta sociala kontakter – ring, brevväxla, kör videosamtal, skicka flaskpost. Ta kontakt!

2

Använd digitala plattformar som alternativ till det fysiska mötet, det finns hur många sätt som helst.

3

Skapa och ta till vara på alla möjligheter att ses (med hänsyn till Folkhälsomyndighetens riktlinjer om social distans förstås, kika här).

4

Fokusera mindre på det som kommer längre fram, så som att älta den inställda festen. Lägg istället krutet på att ta en dag i taget.

5

Bibehåll rutiner och sätt upp olika tids- eller delmål så är det lättare att hantera det faktum att inte veta när detta är över. Närliggande delmål kan vara planerna inför helgen, snarare än hur du firar midsommar. 

När är det läge att söka vård för ensamheten?

Alla kan må dåligt och känna sig ensamma. Om du behöver, finns det bra hjälp att få. Hos 1177 finns vägledning och info om hur du söker stöd och hjälp

Av:Johan Waara, Psykolog, universitetslärare och föreläsare och Mattias Lundberg, Psykolog, Docent i psykologi och författare
Publicerad:10 mars 2021
Allergi
Baby & barn
Djur
Elektronik
Förkylning
Hjälpmedel & säkerhet
Hudvård
Hushåll
Hårvård
Intimvård
Mage & tarm
Mat & dryck
Munvård
Presenter
Sex & lust
Sluta röka
Smink
Sår, bett & stick
Träning
Viktkontroll
Vitaminer & kosttillskott
Välmående
Värk & feber
Ögon & öron

Hämta ut recept? Då är det fri frakt!