Snabb leverans, såklartFri frakt vid recept eller köp över 199krSchyssta priser och erbjudanden
Allergi
Baby & barn
Djur
Elektronik
Förkylning
Hjälpmedel & säkerhet
Hudvård
Hushåll
Hårvård
Intimvård
Mage & tarm
Mat & dryck
Munvård
Presenter
Sex & lust
Sluta röka
Smink
Sår, bett & stick
Träning
Viktkontroll
Vitaminer & kosttillskott
Välmående
Värk & feber
Ögon & öron

Fri frakt vid recept eller köp över 199kr

Höstdepp? Psykologerna ger sina 5 bästa tips

Så var november här. Temperaturen sjunker. Mörkret får dagarna att kännas kortare och det tycks regna nästan jämt. En del lägger knappt märke till sånt, andra känner sig deppiga. Kanske är du en av dom som behöver en extra push just nu? 

Här tipsar psykologerna om hur du klarar novembermörkret. 

Namn:Johan Waara
Bor:Uppsala och Lomma
Gör:Psykolog, universitetslärare och föreläsare

Läs mer om Johan på johanwaara.se

Namn:Mattias Lundberg
Bor:Umeå
Gör:Psykolog, Docent i psykologi och författare

Läs mer om Mattias på mattiaslundberg.se

Hur påverkar mörkret en?

Att ljus och mörker påverkar dig är det ingen tvekan om. Ljus piggar upp, medan mörker gör dig låg. Alla människor påverkas dock olika av ljuset. Kanske är du en av dom som har det lite tuffare med mörkret som kommer med november varje år?

Varför blir många höstdeppiga?

Det är inte bara mörkret som kan göra en deppig under hösten. För många är det långt till nästa semester. Temperaturen utomhus sjunker. Ekorrhjulet med jobb, skola, hämtning, lämning och så vidare spinner allt snabbare.. Men! Det finns faktiskt några knep för att bli piggare och gladare trots mörkret.

5 tips som gör höstdepp till pepp

1

Passa på när det är sol

Även i november kikar solen fram ibland. När den väl gör det, passa på att röra på dig utomhus. Eller varför inte njuta av en utelunch i novembersolens strålar?

2

Maxa ljuset

Var ute mitt på dagen för att få dagsljus, oavsett väder. Sök även upp ljusa miljöer, som till exempel bibliotek och badhus. Tänd också en extra lampa där hemma.

3

Planera in saker att se fram emot

Julledigheten kan kännas långt borta, så planera in saker att se fram emot redan i november. Det kan vara en spakväll, middag eller vadsomhelst att längta till.

4

Erkänn dig besegrad

Ibland är det helt okej att låta november vinna. Borra ner dig i soffan, unna dig något gott eller sträckkolla en serie. November kommer ta slut även i år.

5

Ta hjälp om det behövs

Om du hamnar i en ond spiral som kan utveckla en höstdepression, är det dags att ta hjälp. Hos 1177 finns vägledning och info om hur du söker stöd och hjälp.

Av:Johan Waara, Psykolog, universitetslärare och föreläsare och Mattias Lundberg, Psykolog, Docent i psykologi och författare
Publicerad:12 mars 2021

Den här artikeln är ett samarbete.