Sjukdomar & besvär

Trött och ingen ork? Det kan vara brist på järn – så vet du

Artikeln är ett annonssamarbete med Iron Vital och berör kosttillskott. Rekommenderad daglig dos bör inte överskridas. Kosttillskott bör inte ersätta en varierad kost och en hälsosam livsstil. 

Känner du dig trött och orkeslös? Då kan du ha järnbrist. Järn är ett viktigt mineral, men som faktiskt inte är helt ovanligt att ha brist på. Kroppens upptag är nämligen generellt lågt, och därför kan den ibland behöva hjälp på traven. Här läser du om hur du får upp dina järnnivåer igen.

Först och främst, hur uppstår järnbrist?

Du kan drabbas av järnbrist om du inte äter tillräckligt med mat som innehåller järn, som till exempel kött, lever, ägg, skaldjur, nötter, torkad frukt och baljväxter. Fler vanliga anledningar till järnbrist är att du har svårt att ta upp järn från maten eller om du tappat ovanligt mycket blod.

Som kvinna har du större risk att drabbas av järnbrist, det kan bero på graviditet eller att du förlorar extra mycket järn under mensen. Under puberteten är behovet av järn också större då kroppen växer mycket. Det är även vanligt bland äldre personer att lida av järnbrist eftersom upptaget av järn blir sämre med åldern.

Symtom på järnbrist

Järnbrist leder ofta till olika symtom beroende på hur stor bristen på järn är och hur din kropp reagerar. Vissa upplever lindriga symtom, andra upplever det starkare.

1.Trötthet

Du känner dig trött och orkeslös.

2.Tappar fokus lätt

Du har problem med att fokusera och koncentrera dig.

3.Torr hud och torrt hår

Din hy kan bli blekare eller torrare än vanligt. Håret kan också bli torrt.

4.Naglarna förändras

Ibland kan du se förändringar på naglarna när du har brist på järn.

5.Sprickor i mungipan

Aj, gör det ont i mungipan när du gapar? Det också vara tecken på järnbrist.

6.Huvudvärk

Du kan få jobbig huvudvärk av järnbrist.

7.Sus i öronen

Ovanliga susljud i öronen kan också vara tecken på för låga järnnivåer. 

 

Såhär kan du få i dig mer järn

Om du vill få i dig mer järn finns det några saker du kan tänka på. Här är tipsen!

1.Ät en varierad kost

Att äta en allsidig och varierad kost är viktigt för att få i dig tillräckligt med järn.

2.Ät mat som innehåller extra mycket järn

Detta gäller främst dig som vet att du har haft låga järnvärden tidigare. Exempel på kost som innehåller bra med järn är leverpastej, fisk, fullkornsprodukter och spenat.

3.Järntillskott

Det finns även kosttillskott med järn. Men rådgör med en läkare om vad som passar dig bäst om du misstänker järnbrist!

Naturligt järntillskott

Iron Vital är ett naturligt järntillskott som är effektivt och skonsamt för magen. Med sin milda smak av rödbeta och äpple (mums!) har den utsetts som smakfavorit i konsumenttest av utvalda järntillskott. Dessutom är den 100% vegetabilisk utan konserveringsmedel, och finns i både flytande form och tuggtablett.

Iron Vitals järntillskott passar gravida, ammande eller fertila kvinnor, veganer, aktiva och idrottande människor och växande barn. Men kika alltid på åldersgränsen på förpackningen! Och kom ihåg, rekommenderad daglig dos bör inte överskridas och kosttillskott bör inte heller ersätta en varierad kost och en hälsosam livsstil.

Iron Vital Flytande Järntillskott 250 ml

Iron Vital

Flytande Järntillskott 250 ml

Finns i lager
87 kr 
Ord.pris 109 kr (-20%)Lägsta pris 98 kr (-11%)

När är det läge att söka vård?

Ibland kan järnbrist orsaka blodbrist (anemi). Det är viktigt att du söker vård om du misstänker järnbrist eller järnbristanemi, eftersom du kan behöva receptbelagda läkemedel eller annan behandling.