Nätapoteket som gör det lätt att levaKvick leverans & fri frakt över 199krSchyssta priser, såklart

Psykologerna: 4 tips för att bota din höstdepp – så gör du!

Så var november här och nja, det kanske inte är många som jublar direkt. Temperaturen sjunker. Mörkret får dagarna att kännas kortare och det tycks regna nästan jämt. Alla reagerar vi dock olika på årets kanske tråkigaste månad. En del är precis som vanligt, medan andra känner sig lite deppiga. Kanske är du en av dom som behöver en extra push just nu? 

Här tipsar psykologerna Mattias Lundberg och Johan Waara om hur du ska klara av novembermörkret. 

Namn:Johan Waara
Bor:Uppsala och Lomma
Gör:Psykolog, universitetslärare och föreläsare

Läs mer om Johan på johanwaara.se

Namn:Mattias Lundberg
Bor:Umeå
Gör:Psykolog, Docent i psykologi och författare

Läs mer om Mattias på mattiaslundberg.se

Hur påverkas jag av mörkret utomhus? 

Att ljus och mörker påverkar dig är det ingen tvekan om. Ljus kan pigga upp medan mörker kan göra dig lite låg. En del människor påverkas dock mer än andra av ljuset. Kanske är just du en av dom som har det lite tuffare med mörkret som kommer med november varje år. 

Varför känner jag mig lite höstdeppig?

Förutom mörkret kan andra saker göra att du känner dig lite deppig under hösten. Rent krasst är det ju kanske långt till nästa semester. Temperaturen utomhus sjunker. Du är tillbaka i ekorrhjulet med jobb, skola, hämtning, lämning, ja du fattar.. MEN frukta icke – det finns några knep för att bli lite piggare och gladare när mörkret är här.

4 tips för att bota din höstdepp

1

höstdepp

Sök upp ljuset

Om du gillar ljuset. Eller faktiskt vet om att du verkligen behöver det. Då ska du söka upp ljusa miljöer. Till exempel bibliotek och badhus är perfekt. Tänd också en extra lampa där hemma. Även fast det inte ersätter dagsljus eller solens strålar så skadar det inte. 

 

2

höstdepp

Planera in solen

Nu är det viktigare än någonsin att hålla koll på väderleksrapporten. För även i november kikar solen fram ibland(!). När den väl gör det ska du passa på att gå ut på en promenad eller träna. Eller varför inte njuta av en utelunch i novembersolens strålar?

3

höstdepp

Dela upp hösten

Planera in roliga saker som du kan längta efter. För även om julen kan kännas långt borta (för att inte tala om sommaren). Är det perfekt att dela upp hösten i små happenings. Det kan vara en After Work, SPA-kväll eller middag med vänner. Se så, unna dig ett par roliga tillfällen så är snart julen här ska du se. 

4

höstdepp

Erkänn dig besegrad!

Ibland är det faktiskt helt okej att ge upp. Om du inte orkar planera. Inte gillar After Work. Eller helt enkelt inte pallar gå till varken biblioteket eller badhuset. Då är det helt OK att erkänna sig besegrad. Låt november vinna (för den här gången). Borra istället ned dig i soffan. Unna dig någon god mat och sträckkolla en serie vettja. För vet du, november kommer ta slut även i år. 

När är det läge att söka vård för min höstdepp? 

Om du inte kan besegra mörkret själv. Utan hamnar i en ond spiral som kan utveckla en höstdepression. Då ska du kontakta en psykolog för att få professionell hjälp. För hjälp finns att få – tveka inte att ta emot den för att nå upp till en bra känsla igen. Hos 1177 finns vägledning och info om hur du söker stöd och hjälp.

Av:Johan Waara, Psykolog, universitetslärare och föreläsare och Mattias Lundberg, Psykolog, Docent i psykologi och författare
Publicerad:12 mars 2021

Den här artikeln är ett samarbete.

Allergi
Baby & barn
Djur
Elektronik
Förkylning
Hjälpmedel & säkerhet
Hudvård
Hushåll
Hårvård
Intimvård
Mage & tarm
Mat & dryck
Munvård
Presenter
Sex & lust
Sluta röka
Smink
Sår, bett & stick
Träning
Viktkontroll
Vitaminer & kosttillskott
Välmående
Värk & feber
Ögon & öron

Hämta ut recept? Då är det fri frakt!