Nätapoteket som gör det lätt att levaKvick leverans & fri frakt över 199krSchyssta priser, såklart

Psykologerna: Sluta sikta mot stjärnorna, hitta ditt sätt att motiveras

I en svacka motivationsmässigt? Inte konstigt. Coronaviruset fortsätter gäcka oss, det är vinter och konstant beckmörkt ute. Och samtidigt alla dessa saker du vet att du borde ta tag i, men på något sätt ändå inte förmår göra. Jaha, det är väl bara att att hålla näsan över vattenytan fram tills vårsolen börjar lysa och vaccinet kommit. Eller? 

Nejdu! Här reder psykologerna Mattias Lundberg och Johan Waara ut hur du hittar motivationen när livet känns tungt. 

Namn:Johan Waara
Bor:Uppsala och Lomma
Gör:Psykolog, universitetslärare och föreläsare

Läs mer om Johan på johanwaara.se

Namn:Mattias Lundberg
Bor:Umeå
Gör:Psykolog, Docent i psykologi och författare

Läs mer om Mattias på mattiaslundberg.se

Vad motiverar DIG?

Lyssnar du på vissa inspirationsföreläsare och självhjälpsboksförfattare, räcker det med att ”tänka positivt”, ”tro på dig själv” och ”sikta mot stjärnorna” för att överkomma utmaningar och hitta motivationen. Riktigt så enkelt är det inte.

Det finns så mycket som påverkar ditt liv som inspirationsföreläsaren inte känner till, därför passar råden sällan dig. Däremot finns det gott om stöd för hur du kan tänka om du frågar forskningen, som hur du sätter motiverande mål. Det behöver inte vara avancerat, det viktiga är att det är något du faktiskt vill göra.


Stanna eller våga ta steget mot något nytt? Psykologerna guidar


Så sätter du motiverande mål

1

Sätt rimliga mål

Vill du åstadkomma någon form av förändring eller orka hålla i, är det viktigt att sätta rimliga mål och delmål. 

Tänk på att… 

  • Ett för högt satt mål (“sikta mot stjärnorna!”) ofta blir en bromskloss. På något plan inser du nämligen att det är ouppnåeligt och lägger helt enkelt av att försöka.
2

Se till att målet motiverar

Klassisk motivationsteori är enkel, men effektiv. För att hålla motivationen uppe är det viktigt att målet antingen innebär att du får någon form av belöning, eller undviker någon form av bestraffning.

Att börja träna kan göra att du orkar mer (belöning), eller att du undviker att gå upp i vikt (undvikande av bestraffning).

Fundera över...

  • Vilken belöning eller undvikande av bestraffning som motiverar dig mest.
3

Hjälps åt

Ensam är sällan stark. Därför kan det vara bra att dela ditt mål eller din situation med någon annan. Det kan räcka att ha någon att prata med om det känns tungt eller motivationen tryter.

Tips! 

  • Ibland är det lättare att hålla i om du vet att någon är beroende av dig eller förväntar sällskap.
4

Var snäll mot dig själv

Många fastnar i fällan att se det som ett totalt misslyckande om de bryter mot sin plan vid ett enstaka tillfälle. Du kanske struntar i löprundan, äter den där skräpmaten, eller helt enkelt inte orkar ta tag i den där städningen du hade planerat. Det är okej!

Kom ihåg...

  • Att misslyckas är ingen katastrof, det betyder inte att allt är misslyckat. Däremot kan det vara bra att fundera på varför det var extra tungt den gången. Då kanske du kan undvika liknande situationer längre fram.

 

Av:Johan Waara, Psykolog, universitetslärare och föreläsare och Mattias Lundberg, Psykolog, Docent i psykologi och författare
Publicerad:12 mars 2021

Den här artikeln är ett samarbete.

Allergi
Baby & barn
Djur
Elektronik
Förkylning
Hjälpmedel & säkerhet
Hudvård
Hushåll
Hårvård
Intimvård
Mage & tarm
Mat & dryck
Munvård
Presenter
Sex & lust
Sluta röka
Smink
Sår, bett & stick
Träning
Viktkontroll
Vitaminer & kosttillskott
Välmående
Värk & feber
Ögon & öron

Hämta ut recept? Då är det fri frakt!